Παρασκευή 17 Μαΐου 2013

Το άρθρο της Angelina Jolie για τη μαστεκτομή

«Η μητέρα μου πάλεψε τον καρκίνο του μαστού για περισσότερο από 10 χρόνια και πέθανε στα 56. Άντεξε αρκετά ώστε να γνωρίσει το πρώτο της εγγόνι και να το κρατήσει στην αγκαλιά της. Αλλά τα υπόλοιπα παιδιά μου ποτέ δεν θα έχουν τη δυνατότητα να τη γνωρίσουν και να διαπιστώσουν πόσο τρυφερή και υπέροχη ήταν...











Συχνά μιλάω μαζί τους και τους λέω “Η μανούλα είναι μανούλα” και προσπαθώ να τους εξηγήσω ότι η ασθένεια την πήρε μακριά από εμάς. Με έχουν ρωτήσει αν το ίδιο μπορεί να συμβεί και σε μένα. Τους έλεγα πάντα να μην ανησυχούν, αλλά η αλήθεια είναι ότι φέρω το «ελλατωματικό» γονίδιο BRCA1, το οποίο αυξάνει δραματικά τις πιθανότητες να αναπτύξω καρκίνο του μαστού και καρκίνο των ωοθηκών.

Οι γιατροί μου εκτίμησαν ότι έχω 87% πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου του μαστού και 50% πιθανότητες εμφάνισης καρκίνου των ωοθηκών, αν και τα ποσοστά είναι διαφορετικά ανάλογα με την περίπτωση της κάθε γυναίκας. Όταν συνειδητοποίησα ότι αυτή είναι η πραγματικότητά μου, αποφάσισα να λειτουργήσω προληπτικά, και να ελαχιστοποιήσω τον κίνδυνο όσο περισσότερο μπορώ. Έτσι πήρα την απόφαση να υποβληθώ σε διπλή προληπτική μαστεκτομή. Ξεκίνησα με τους μαστούς, γιατί ο κίνδυνος εκεί για μένα ήταν υψηλότερος απ’ ότι ο κίνδυνος εμφάνισης καρκίνου των ωοθηκών, και γιατί η επέμβαση εκεί είναι πιο πολύπλοκη.

Στις 27 Απριλίου, τελείωσα τους τρεις μήνες των ιατρικών διαδικασιών που αφορούσαν στις μαστεκτομές. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου κράτησα την ιστορία αυτή κρυφή.
Αλλά τώρα μπορώ να γράψω για αυτό, επειδή ελπίζω ότι πολλές γυναίκες μπορεί να επωφεληθούν από την εμπειρία μου. Ο καρκίνος είναι ακόμα μια λέξη που προκαλεί φόβο στους ανθρώπους, ενώ δημιουργεί την αίσθηση ότι κάποιος είναι αβοήθητος.
Σήμερα είναι πλέον δυνατό να ανακαλύψεις μέσα από ένα τεστ αίματος αν έχεις υψηλές πιθανότητες να εμφανίσεις καρκίνο του μαστού και των ωοθηκών, και να λάβεις δράση.

Η διαδικασία ξεκίνησε στις 2 Φεβρουαρίου, με διαδικασία που είναι γνωστή ως «nipple delay”. Αυτή η διαδικασία πονάει λίγο, δημιουργεί πολλές μελανιές, αλλά αυξάνει τις πιθανότητες να διατηρηθούν οι θηλές. Δύο εβδομάδες αργότερα έκανα την κύρια επέμβαση της μαστεκτομής, όπου τοποθετούνται τα προσωρινά ενθέματα. Η εγχείρηση μπορεί να διαρκέσει μέχρι και 8 ώρες. Μοιάζει σαν με ταινία επιστημονικής φαντασίας, αλλά μερικές μέρες μετά την επέμβαση, μπορείς να επιστρέψεις στην κανονική σου ζωή.

Εννέα εβδομάδες αργότερα, πραγματοποιήθηκε η τελική επέμβαση, με τα μόνιμα ενθέματα. Έχουν γίνει μεγάλες πρόοδοι στη διαδικασία τα τελευταία χρόνια, και τα αποτελέσματα μπορεί να είναι πολύ όμορφα.

Ήθελα να γράψω γι’ αυτό για να πω στις γυναίκες ότι η απόφαση να κάνω μαστεκτομή δεν ήταν εύκολη. Αλλά είμαι πολύ χαρούμενη που την πήρα. Πλέον οι πιθανότητες μου να εμφανίσω καρκίνο του μαστού μειώθηκαν από 87% σε 5%. Μπορώ πλέον να πω στα παιδιά μου, πως δεν χρειάζεται να φοβούνται πως θα με χάσουν από καρκίνο του μαστού.
Είναι καθησυχαστικό ότι τα παιδιά δεν είδαν κάτι που να τους κάνει να νιώσουν άβολα. 

Μπορούν να δουν τις μικρές μου ουλές και τίποτα άλλο. Όλα τα υπόλοιπα θυμίζουν Μανούλα, και είναι η ίδια όπως πάντα ήταν. Και ξέρουν ότι τα αγαπώ και ότι θα κάνω τα πάντα για να είμαι κοντά τους όσο περισσότερο μπορώ. Σε προσωπικό επίπεδο δεν νιώθω λιγότερο γυναίκα. Νιώθω εξαιρετικά δυνατή που πήρα αυτή την ισχυρή απόφαση που με κανένα τρόπο δεν μειώνει τη θηλυκότητα μου.

Είμαι τυχερή που έχω ένα σύντροφο, τον Brad Pitt, που είναι τόσο τρυφερός και υποστηρικτικός. Όποιος λοιπόν έχει μία σύζυγο ή μία σύντροφο που περνάει από αυτή τη διαδικασία, να ξέρετε πως είστε πολύ σημαντικό κομμάτι αυτής της μετάβασης. Ο Brad ήταν στο Pink Lotus Breast Center, όπου νοσηλεύτηκα, κάθε λεπτό των επεμβάσεων. Βρήκαμε στιγμές που γελάσαμε μαζί. Γνωρίζαμε πως αυτό ήταν το σωστό να πράξουμε για την οικογένεια μας και πως θα μας έφερνε πιο κοντά. Και μας έφερε.

Για κάθε γυναίκα που το διαβάζει αυτό, είναι καλό να ξέρει πως έχει επιλογές. Θα ήθελα να ενθαρρύνω κάθε γυναίκα, ειδικά αν έχει οικογενειακό ιστορικό καρκίνου του μαστού, ή καρκίνου των ωοθηκών, να συγκεντρώσει πληροφορίες και να απευθυνθεί σε ειδικούς που μπορούν να τη βοηθήσουν σε αυτή τη πτυχή της ζωής της και να τη βοηθήσουν να πάρει τις σωστές αποφάσεις.

Γνωρίζω ότι υπάρχουν υπέροχοι ολιστικοί γιατροί που ερευνούν εναλλακτικές για να αποφευχθεί το χειρουργείο. Η δική μου περίπτωση θα δημοσιευτεί στο δικτυακό τόπο του Pink Lotus Breast Cancer. Εύχομαι αυτό να είναι βοηθητικό και για άλλες γυναίκες.
Ο καρκίνος του μαστού σκοτώνει περίπου 458.000 ανθρώπους το χρόνο σύμφωνα με το World Health Organization, και κυρίως στις πιο μεσαίες και φτωχές- αναπτυσσόμενες χώρες. Πρέπει να αποτελέσει προτεραιότητα το να διασφαλίσουμε ότι περισσότερες γυναίκες θα έχουν πρόσβαση σε γονιδιακές εξετάσεις και σε προληπτικές θεραπείες, ανεξάρτητα από την οικονομική τους κατάσταση, όπου και αν ζουν. Το κόστος μίας εξέτασης για BRCA1 και το BRCA2 κοστίζει περισσότερο από $3000 στις ΗΠΑ, κάτι που αποτελεί εμπόδιο για πολλές γυναίκες.

Επέλεξα να μην κρατήσω την ιστορία μου μυστική γιατί υπάρχουν τόσες πολλές γυναίκες που δεν ξέρουν ότι μπορεί να ζουν υπό την απειλή του καρκίνου. Ελπίζω ότι και αυτές όπως και εγώ να προβούν σε γονιδιακές εξετάσεις, και αν αποδειχθεί ότι έχουν υψηλές πιθανότητες εμφάνισης όπως κα εγώ, να μάθουν πλέον πως έχουν ισχυρές επιλογές.
Η ζωή έρχεται και φέρει πολλές προκλήσεις. Αυτές που δεν πρέπει να μας φοβίζουν είναι αυτές που μπορούμε να πολεμήσουμε και αυτές που μπορούμε να τις ελέγξουμε.»

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...